عرقیات گیاهی

عرقیات گیاهی,خواص عرقیات,نمایندگی عرقیات کاشان,گلابگیری,گلاب کاشان

عرقیات گیاهی

عرقیات گیاهی,خواص عرقیات,نمایندگی عرقیات کاشان,گلابگیری,گلاب کاشان

چرا نوک سینه درد می کند؟

چرا نوک سینه درد می کند؟

 

دلایل بسیار زیادی برای درد نوک سینه وجود دارد و هر کدام از آن ها به درمان های خاص خود نیاز دارند. درد نوک سینه رخ داد رایجی در دوران قاعدگی، بارداری یا شیردهی است. علل جدی هم برای درد نوک سینه وجود دارد که از جمله آن ها می توان به عفونت و سرطان اشاره کرد. به همین خاطر مراجعه به پزشک و تشخیص علت درد بسیار ضروری است. درد نوک سینه به عنوان یک نشانه ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. برخی احساس درد و حساسیت به لمس را تجربه می کنند و برخی درد شدید یا درد همراه با خارش دارند.

 

علل درد نوک سینه

علل

اصطکاک:

اصطکاک رایج ترین دلیل برای درد نوک سینه است. این موضوع زمانی رخ می دهد که نوک سینه به پیراهن یا لباس زیر مالیده شود. اصطکاک در این ناحیه اغلب باعث ایجاد درد می شود.

عفونت:

نوک سینه ای که بر اساس اصطکاک ، واکنش آلرژیک یا سایر موارد آسیب دیده است می تواند در معرض عفونت نیز باشد. شیر دادن به نوزاد نیز می تواند خطر این عفونت را افزایش دهد. ممکن است نوک سینه به عفونت مخمری مبتلا شده باشد که یک نوع عفونت قارچی است. عفونت مخمری در نوک سینه اغلب باعث ایجاد درد شدید و سوزش می شود و با حذف عامل ایجادکننده اصطکاک بهبود نمی یابد.

بیشتر خانم های شیرده بعد از شیر دادن به نوزاد درد گرم و شدیدی را تجربه می کنند. نشانه های عفونت ممکن است در نوزاد نیز دیده شود. اگر شیر در یکی از مجرای تولیدکننده شیر گیر بیفتد ممکن است مشکلاتی برای فرد ایجاد شود. در این شرایط باکتری در مجرای تولید کننده شیر شروع به رشد می کند و توسعه می یابد. این نوع از عفونت می تواند باعث ایجاد تورم، قرمزی، درد در نوک سینه شود. چنین شرایطی را می توان با آنتی بیوتیک درمان کرد. اگر این موضوع را به حال خود رها کنید آبسه شروع به تشکیل شدن می کند. هر فردی که نشانه های زیر را به همراه درد سینه و نوک سینه تجربه کرد باید به پزشک مراجعه کند:

– تب یا لرز
– احساس گرمی در سینه
– قرمزی پوست در سینه و نوک سینه
– تورم نامنظم سینه

آلرژی:

درد و تحریک همراه با پوسته پوسته شدن یا تاول زدن پوست می تواند نشانه ای از واکنش آلرژیک یا اگزما باشد. محصولات زیادی وجود دارد که باعث تحریک نوک سینه می شود و شرایط پوستی را ایجاد می کند. سایر نشانه های واکنش آلرژیک در برگیرنده پوست قرمز و ترک خورده در اطراف نوک سینه و خارش دائمی است. در برخی از موارد ممکن است راش نیز دیده شود.

تماس جنسی:

فعالیت جنسی نیز می تواند دلیل دیگری برای درد نوک سینه باشد. اصطکاک بدن یا فعالیت جنسی که در برگیرنده نوک سینه است می تواند باعث ایجاد درد شود. این درد معمولا موقتی است و با گذشت زمان بهبود پیدا می کند. استفاده از مرطوب کننده یا محافظ نوک سینه می تواند به کاهش این اصطکاک کمک کند.

تغییرات هورمونی:

تغییرات هورمونی طبیعی در چرخه ماهانه زنان نیز می تواند باعث درد در نوک سینه شود. این نشانه ها اغلب چند روز قبل از آغاز قاعدگی بروز می کند. درد مرتبط با تغییرات هورمونی معمولا زمانی که دوره قاعدگی به پایان می رسد کمتر می شود. اگر درد وجود داشت می توان با پزشک مشورت نمود.

سرطان و بیماری پاژه:

برخی از دردهای نوک سینه و سایر نشانه ها می تواند به خاطر مشکلات حاد و جدی همچون سرطان باشد. درد نوک سینه که به خاطر سرطان رخ می دهد تنها یک سینه و یک نوک سینه را تحت تاثیر خود قرار می دهد. بیماری پاژه نوع نادری از سرطان است.

درد نوک سینه در طول بارداری:

درد نوک سینه در طول دوران بارداری یا شیردهی رایج است. سینه ممکن است بزرگ تر شود و دردی احساس گردد. نوک سینه و اطراف آن نیز احتمال دارد تیره تر شود.

شیر دادن به نوزاد:

شیر دادن به نوزاد یکی از علل رایج بروز درد در نوک سینه است. این موضوع به خاطر روش شیر خوردن نوزاد ایجاد می شود. اگر کودک سینه را به اندازه کافی در دهان خود نگذارد، نوک سینه در لثه ها و بخش های سخت دهان گیر می کند. همین امر باعث ایجاد درد در نوک سینه ها می شود.

 

درمان درد نوک سینه

درمان

درد نوک سینه که به خاطر اصطکاک رخ می دهد را می توان با پوشیدن لباس زیر شل و سایر موارد همچون محافظ نوک سینه بهبود بخشید.

مادرانی که به نوزادان خود شیر می دهند می توانند از یک مشاور کمک بگیرند و نحوه صحیح شیر دادن را بیاموزند. بیشتر کلینیک ها و بیمارستان ها چنین طرحی را برای افراد در نظر می گیرند. اگر خواسید کرمی را برای نوک سینه خریداری کنید حتما با پزشک مشورت نمایید. درد نوک سینه که به خاطر تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی یا بارداری رخ می دهد را می توان با مسکن، گرم نگه داشتن درمان کرد. سرطان سینه معمولا با جراحی، تابش درمانی و شیمی درمانی بهبود پیدا می کند. درمان بیماری پاژه خفیف نیز در برگیرنده برداشتن نوک سینه و استفاده از تابش درمانی در ناحیه مدنظر است.

در برخی از شرایط ممکن است نیاز به برداشتن سینه باشد.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در بیشتر موارد، درد در نوک سینه موضوع خطرناکی نیست و خود به خود بهبود پیدا می کند. اما افرادی که درد دائمی را تجربه می کنند باید با پزشک مشورت کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.