عرقیات گیاهی

عرقیات گیاهی,خواص عرقیات,نمایندگی عرقیات کاشان,گلابگیری,گلاب کاشان

عرقیات گیاهی

عرقیات گیاهی,خواص عرقیات,نمایندگی عرقیات کاشان,گلابگیری,گلاب کاشان

سوختگی درجه اول چیست؟


سوختگی درجه اول چیست؟

 

سوختگی درجه اول یکی از رویدادهای دردناک و رایجی است که کودکان و کهنسالان بیشتر با آن روبرو می شوند. این موضوع زمانی رخ می دهد که فرد چیز داغی را لمس می کند. بیرون از منزل بودن و نداشتن ضد آفتاب در روزهای گرم نیز می تواند باعث ایجاد چنین سوختگی در افراد شود.

محققان بر این باورند 80 درصد سوختگی هایی که کودکان کم سن و سال را تحت تاثیر خود قرار می دهد به خاطر قرار گرفتن در معرض مایعات و اشیای داغ است.

 

نشانه های موجود چیست؟

بیشتر سوختگی های درجه اول مشکل بزرگی نیستند اما به عنوان پوست قرمز و خشک ظاهر می شوند. این سوختگی ها پوست را تجزیه نمی کنند و باعث تشکیل تاول هم نمی شوند. بهترین و شناخته شده ترین نشانه های سوختگی درجه اول، پوست قرمز آن است. سایر نشانه ها عبارت است از :

– درد
– زخم در ناحیه سوخته که ممکن است دو الی سه روز طول بکشد.
– پوستی که به هنگام لمس گرم است.
– تورم
– پوست خشک
– پوسته پوسته شدن
– خارش
– تغییر موقتی در رنگ پوست

 

تعریف سوختگی درجه اول

پزشکان سوختگی درجه اوا را به عنوان سوختگی های سطحی در نظر می گیرند زیرا تنها لایه بالایی پوست را تحت تاثیر خود قرار می دهد. شدت این سوختگی ها متغیر است اما این ها به لایه های عمیق تر پوست و سایر بافت ها نفوذ نمی کنند. سایر سوختگی ها مشخصه های زیر را دارند:

– سوختگی های درجه دوم: این سوختگی ها در اپیدرم نفوذ می کنند و به بالای لایه دوم پوست می رسند. این ها معمولا تاول می زنند و دردناک و متورم هستند.

– سوختگی های درجه سوم: این نوع سوختگی ها به لایه اول و دوم پوست نفوذ می کنند و می توانند سوختگی های عمیق تری باشند.

– سوختگی درجه چهارم: این نوع از سوختگی در همه لایه های پوست نفوذ می کند و می تواند به عضلات، استخوان ها، اعصاب و چربی هایی که زیر پوست هستند آسیب وارد نماید. دردی در مورد سوختگی درجه چهارم حس نمی شود زیرا اعصاب آسیب دیده است.

 

درمان سوختگی درجه اول در منزل

درمان سوختگی درجه اول در منزل

درمان های خانگی رایج ترین روش برای درمان سوختگی های درجه اول هستند. اگرچه بیشتر سوختگی های درجه اول نیازمند درمان پزشکی نیستند اما باز هم بهتر است این اسیب ها به دقت درمان شوند. مطمئن شوید زخم را تمیز، محافظت شده و عاری از عفونت نگه می دارید.

گام های درمان سوختگی درجه اول در منزل:

– لباس، ساعت، حلقه و سایر جواهرات نزدیک زخم را در بیاورید

– بلافاصله محل سوختگی را در آب سرد فرو ببرید و برای 10 دقیقه در آن نگه دارید. اگر اینکار برایتان ممکن نبود کمپرس مرطوب و سرد بر روی ناحیه بگذارید تا بی حس شود. هرگز یخ را به طور مستقیم بر روی سوختگی قرار ندهید.

– به آرامی ناحیه سوخته را با صابون ملایم و آب بشویید

– می توانید هر هشت الی دوازده ساعت از وازلین بر روی ناحیه مدنظر استفاده کنید. از کره یا خمیردندان برای سوختگی درجه اول استفاده نکنید زیرا می تواند خطر عفونت را افزایش دهد و مانع از درمان شود.

– ناحیه مدنظر را با بانداژ نچسب بپوشانید. آن را به طور مرتب عوض کنید تا عفونت نکند.

– در صورت بروز تاول آن را نترکانید زیرا باعث افزایش خطر عفونت و زخم می شود.

– از مسکن های بدون نسخه برای کاهش درد، تورم و التهاب استفاده کنید.

– مایعات و نوشیدنی های زیادی بنوشید.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

بیشتر اوقات سوختگی های درجه اول خود به خود بهبود پیدا می کنند و نیازمند درمان پزشکی نیستند. با اینحال اگر شرایط زیر را داشتید بلافاصله با پزشک مشورت کنید:

– ناحیه سوخته بزرگ تر از کف دست انسان است.

– فردی که دچار سوختگی شده کودک کم سن و سال یا یک فرد کهنسال است.

– سوختگی همراه با تب، درد و قرمزی است که به مسکن پاسخ نمی دهد.

– به نظر می رسد سوختگی بیشتر از لایه بالایی پوست را تحت تاثیر خود قرار داده است.

– به نظر می رسد سوختگی عفونت کرده است.

هر وقت که پوست آسیب می بیند حتی اگر اسیب کوچک باشد، بدن ممکن است نتواند با آن مبارزه کند. همیشه سوختگی های درجه اول را بررسی کنید و به دنبال نشانه های عفونت همچون نشانه های زیر بگردید:

– افزایش تورم و حساسیت به لمس

– سوختگی که مایع زرد یا سبز از خود ترشح می کند

– تغییر در رنگ و طاهر کلی ناحیه سوخته

 

ریکاوری در این شرایط چقدر طول می کشد؟

بر اساس گفته متخصصان، ریکاوری در این شرایط حدود یک هفته طول می کشد.

 

نتیجه گیری:

بیشتر سوختگی های درجه اول در طول 10 روز به طول کامل درمان می شوند و بهبود پیدا می کنند. این سوختگی ها ممکن است به مراقبت و درمان پزشکی نیاز نداشته باشند. برخی از افراد بعد از درمان با پوست تیره تر در این ناحیه برخورد می کنند. برخی از اوقات نیز ناحیه سوخته ممکن است در طول ریکاوری دچار خارش شود. اگرچه خارش ممکن است ازاردهنده باشد اما بخش معمولی روند درمانی شماست.

مرطوب کننده های پوست و آنتی هیستامین های بدون نسخه می توانند این ناراحتی را برطرف کنند. قرار نگرفتن در معرض نور خورشید مستقیم و دنبال کردن تمرینات مفید برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید می تواند از اسیب اضافی به پوست پیشگیری کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.