عرقیات گیاهی

عرقیات گیاهی,خواص عرقیات,نمایندگی عرقیات کاشان,گلابگیری,گلاب کاشان

عرقیات گیاهی

عرقیات گیاهی,خواص عرقیات,نمایندگی عرقیات کاشان,گلابگیری,گلاب کاشان

بهترین و بدترین غذاها برای دندان شما


بهترین و بدترین غذاها برای دندان شما

 

حتما برای شما هم پیش آمده است که بخواهید بدانید چه غذاهایی برای دندان ها مفیدند و چه غذاهایی باعث اسیب وارد شدن به دندان ها می شوند. ممکن است به طور منظم دندان های خود را مسواک بزنید، از نخ دندان استفاده کنید و سالی دوبار به سراغ دندانپزشک بروید اما غذاهایی هم وجود دارد که می تواند از دندان های شما محافظت کند.

 

غذا چگونه می تواند بر روی سلامت دندان اثر بگذارد؟

همانند سایر بدن، دندان نیز برای زنده ماندن نیازمند مواد مغذی است. غذاهای غنی از کلسیم، ویتامین A، ویتامین D ، فسفر و فیبر همگی برای تقویت دندان ها ضروری هستند. غذاهایی که تولیدکننده بزاق اند نیز می توانند به دندان ها کمک کنند از شر لکه ها خلاص شود و از بروز خوردگی دندان پیشگیری شود. اما همیشه غذاها و نوشیدنی ها برای دندان های شما مناسب نیستند. برخی از غذاها می توانند مینای دندان را از بین ببرند و باعث خوردگی آن شوند.

 

بهترین غذاها برای دندان

کرفس:

شاید بتوان گفت یکی از بهترین غذاهایی که می تواند برای دندان ها مناسب باشد کرفس است. کرفس به همراه سایر مواد غذایی باعث جویدن زیاد می شود و بزاق زیادی تولید می کند. تولید بزاق موضوع مهمی است زیرا بزاق به عنوان جریان خون دهان شما عمل می کند و بافت های آن را سالم نگه می دارد

یکی از مزایای کرفس در برگیرنده بافت سفت آن است. این موضوع باعث تمیز شده سطح دندان ها می شود. اگر کرفس دوست ندارید، هویج، خیار و سایر سبزیجات این چنینی برایتان مفید خواهد بود.

دانه های چیا:

اگر دانه های چیا را تا به امروز امتحان نکرده اید دست به کار شوید. این دانه ها نه تنها برای سلامت سیستم گوارش مفید هستند و باعث افزایش انرژی می شوند بلکه در برگیرنده ویتامین ها و مواد معدنی همچون کلسیم، ویتامین A، فیبر و فسفر هستند.

روغن نارگیل:

روغن نارگیل یکی از موادی است که باید در منزل خود داشته باشید. این روغن مزایای زیادی برای بدن دارد و می تواند برای سلامت دندان ها نیز مفید باشد. غرغره کردن یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل در دهان برای 10 الی 20 دقیقه باعث از بین رفتن سمومی می شود که در دهان جمع شده اند و همین امر از بروز خوردگی دندان ها پیشگیری می کند و باعث ایجاد یک محیط تمیز در دهان می شود. محققان دریافته اند که اینکار می تواند تعداد پلاک های دندانی را کاهش دهد و باعث بهبود شرایط دندان ها شود.

لبنیات:

ماست، پنیر و شیر هنوز هم جزو بهترین غذاها برای سلامت دهان هستند زیرا کلسیم خوبی دارند و باعث تقویت دندان ها می شوند. کلسیم مانع از خوردگی دندان ها می شود.

چیزی که در مورد لبنیات به خصوص پنیر مهم است این است که در برگیرنده کاسئین است و این ماده می تواند مینای دندان را تقویت کند و ترمیم نماید. زمانی که صحبت از لبنیات به میان می اید بهتر است از محصولات ارگانیک و طبیعی استفاده شود.

ماهی های چرب:

همانطور که می دانید ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا3 است و می تواند برای سلامت دندان ها نیز مفید باشد. این ماهی ها سرشار از ویتامین D هستند و به بدن کمک می کنند کلسیم بیشتری جذب کند . فسفر نیز به محافظت از مینای دندان کمک می کند. اسید چرب امگا3 می توانید بیماری های لثه را کاهش دهد. اگر ماهی دوست ندارید با توصیه پزشک از مکمل های حاوی روغن ماهی استفاده کنید.

 

بدترین غذاها برای دندان

غذاهای اسیدی:

اگر عاشق آب پرتقال هستید باید بدانید که این ها می توانند مینای دندان شما را نابود کنند. اسیدی که در مرکبات وجود دارد مینای دندان را تجزیه می کند و باعث اسیب غیر قابل بازگشتی می شود. آب لیمو و آب گریپ فروت به نظر بدترین گزینه برای دندان ها هستند. اگر نمی توانید جلوی خود را برای مصرف آب مرکبات بگیرید بهتر است آن را سریع مصرف کنید تا تماسی با مینای دندان ها نداشته باشد.

مزایای آب لیمو بسیار زیاد است پس به جای مصرف نکردن آن از روش های هوشمندانه زیر استفاده کنید:

– قبل از نوشیدن آب لیمو دندان های خود را مسواک نزنید

– آب لیمو را با آب رقیق نمایید

– از نی های کاغذی استفاده کنید

– بعد از نوشیدن آب لیمو دهان خود را با جوش شیرین ترکیب شده با آب شستشو دهید.

– بعد از نوشیدن آب لیمو حداقل 30 دقیقه منتظر بمانید و سپس دندان های خود را مسواک بزنید.

نان سفید:

نان سفید سرشار از کربوهیدرات های تصفیه شده و کالری زیاد است و می تواند برای دندان های شما هم بد باشد.

نوشیدنی های ورزشی:

این نوشیدنی ها در برگیرنده شکر هستند و می توانند دندان های شما را نابود کنند. برخی از نوشیدنی های ورزشی بسیار اسیدی هستند و همین امر باعث از بین رفتن مینای دندان می شود.

میوه های خشک شده:

اگر از میوه های خشک شده استفاده می کنید باید بدانید که به دندان های خود آسیب وارد می کنید. میوه های خشک شده حتی آن هایی که شکر اضافه شده ای ندارند معمولا مقادیر زیادی شکر معمولی دارند.

این موضوع می تواند محیط خوبی برای رشد باکتری های بد در دهان ایجاد کند. از خوردن میوه های خشک شده پرهیز کنید و از میوه های تازه به جای آن استفاده نمایید. سعی کنید بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کنید و به طور مرتب دندان های خود را مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.